Diploma Seni Digital

Sinopsis Program


The curriculum of Diploma in Digital Art covers Art history, Fundamental of Art and Design, Fundamental of Drawing, Event Management and Entrepreneurship. This programme also provides students with knowledge, skills and value in discipline courses such as Creative Thinking, Photography, Digital Imaging, Storyboarding, Typography, Film Studies, Digital Illustration, Editing & Compositing, Portfolio and Presentation Techniques, Sound Design, Drawing for Animation, Principles of Animation, 2D and 3D Animation, Web Design, Interactive Media, and Design Research. Its elective courses provide added value in terms of knowledge, expression and appreciation of characteristics and values of digital art. Nevertheless, the Project in the final semester provides in-depth study to enhance student's skills that can be specialised in 2D and 3D Animation, Digital Effects, Multimedia, Web Designing, or combination of experimental Digital Art

Prospek Kerjaya


This programme provides the knowledge and integrated multimedia skills in Digital Art which can be applied to the range of career related to multimedia, edutainment, infotainment and entertainment industries. The potential jobs include: 

Art and Design Field: 
  • Illustrator 
  • Graphic Designer
  • Creative Designer 
  • Photographer Animation: 
  • 3D Animator 
  • 3D Visualizer 
  • 2D Animator 
  • Storyboard Artist 

Multimedia & Promotions: 
  • Web Designer 
  • Multimedia Designer 
  • Video Editor 
  • Sound Designer


Syarat Kemasukan


Lepasan SPM(Politeknik Konvensional/METrO)
  1. Warganegara Malaysia
  2. Memiliki SPM atau setaraf
  3. Lulus Bahasa Melayu
  4. Lulus Bahasa Inggeris
  5. Lulus Mathematics
  6. Mendapat TIGA(3) kepujian dalam mata pelajaran berikut:
    1. SATU (1) matapelajaran Sains/Teknikal/Vokasional berikut:
      • Akuakultur dan Haiwan Rekreasi
      • Aplikasi Elektrik & Elektronik
      • Asas Kelestarian
      • Asuhan dan Pendidikan Awal Kanak-Kanak
      • Automotif Elektrik & Diesel
      • Automotif Kenderaan
      • Bahan Binaan
      • Biologi
      • Dandanan Rambut
      • Ekonomi Rumahtangga
      • Fizik
      • Fundamental of Programming
      • Gerontologi Asas dan Perkhidmatan Geriatrik
      • Grafik Berkomputer
      • Grafik Komunikasi Teknikal
      • Hiasan Dalaman Asas
      • Hortikultur Hiasan dan Landskap
      • Information and Communication Technology
      • Katering dan Penyajian
      • Kejenteraan Ladang
      • Kerja Bata dan Kayu
      • Kerja Kimpalan
      • Kerja Menggegas & Melarik
      • Kerja Paip Domestik
      • Kimia
      • Kimpalan Arka dan Gas
      • Landskap dan Nurseri
      • Lukisan Geometri dan Automotif
      • Lukisan Geometri dan Elektrik
      • Lukisan Geometri dan Elektronik
      • Lukisan Geometri dan Fabrikasi Logam
      • Lukisan Geometri dan Mesin
      • Lukisan Geometri dan Pembinaan Bangunan
      • Lukisan Geometri dan Penyaman Udara
      • Lukisan Kejuruteraan
      • Matematik Tambahan
      • Membuat Pakaian
      • Membuat Perabot
      • Menservis Automobil
      • Menservis Motosikal
      • Menservis Peralatan Elektrik Domestik
      • Menservis Peralatan Penyejukan dan Penyamanan Udara
      • Menservis Radio dan TV
      • Patisserie
      • Pemasangan dan Kawalan Elektrik
      • Pembinaan Domestik
      • Pemesinan Berkomputer
      • Pemprosesan Makanan
      • Pendawaian Domestik
      • Pengajian Agroteknologi
      • Pengajian Kejuruteraan Awam
      • Pengajian Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik
      • Pengajian Kejuruteraan Mekanikal
      • Pengajian Perkembangan Kanak-Kanak
      • Pengeluaran Tanaman
      • Pengeluaran Ternakan
      • Pengurusan Ladang
      • Pengurusan Makanan
      • Penjagaan Muka dan Dandanan Rambut
      • Penyajian Makanan dan Minuman
      • Penyamanan Udara
      • Penyediaan Masakan Barat dan Timur
      • Penyejukan
      • Perkhidmatan Awal Kanak-Kanak
      • Persolekan
      • Pertanian
      • Pola Pakaian
      • Prinsip Elektrik & Elektronik
      • Produksi Multimedia
      • Programming and Development Tools
      • Rekaan dan Jahitan Pakaian
      • Rekacipta
      • Sains
      • Sains Gunaan
      • Sains Komputer
      • Sains Pertanian
      • Sains Rumah Tangga
      • Sains Sukan
      • Sains Tambahan
      • Seni Reka Tanda
      • Tanaman Makanan
      • Teknologi Automotif
      • Teknologi Bengkel Mesin
      • Teknologi Binaan
      • Teknologi Binaan Bangunan
      • Teknologi Elektrik
      • Teknologi Elektronik
      • Teknologi Kejuruteraan
      • Teknologi Kimpalan dan Fabrikasi Logam
      • Teknologi Penyejukan dan Penyamanan Udara
    2. DUA(2) matapelajaran lain yang belum diambilkira kepujiannya
  7. Calon tidak mempunyai ketidakupayaan penglihatan (buta), pendengaran, fizikal atau pembelajaran yang menyukarkan kerja-kerja amali

kembali ke atas
Lulusan selain SPM
  1. Warganegara Malaysia
  2. Memiliki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)
  3. Lulus Bahasa Melayu
  4. Lulus Sejarah (SPM 2013 dan ke atas)
  5. Mendapat sekurang-kurangnya SATU(1) kepujian dalam mana-mana mata pelajaran
  6. Lulus pengajian peringkat Sijil seperti berikut:

    1Sijil Politeknik Tahap 3, KKM
     Sijil Rekabentuk Grafik
    2Sijil Kolej Komuniti Tahap 3, KKM
     Sijil Animasi 2D
     Sijil Animasi 3D
     Sijil Fotografi Komersial
     Sijil Multimedia Kreatif Pengiklanan
    3Sijil Institut Kemahiran Tinggi PERDA Tahap 3, KKM
     Sijil Rekabentuk Multimedia
    4Sijil Kemahiran Malaysia Tahap 3
     3D- Operasi Sokongan Pengeluaran (IT-055-3:2013)
     Fotografi (AC-050-3:2012)
     Penyuntingan Video CGI (IT-064-3:2014)
     Perekabentuk Multimedia Animasi & Visual (IT-060-3)
     Perkhidmatan Sokongan Animasi 2D (IT-057-3:2014)
     Rekabentuk Grafik (Digital) (IT-058-3:2014)
     Seni Visual Permainan 2D (IT-061-3:2014)
     Seni Visual Permainan 3D (IT-062-3:2014)

* Sekiranya sijil yang dimiliki tiada dalam senarai diatas, sila hubungi Unit Ambilan Pelajar, Bahagian Ambilan dan Pembangunan Pelajar


kembali ke atas
Lulusan APEL
  1. Warganegara Malaysia
  2. Mendapat sijil APEL (Accreditation of Prior Experiential Learning) daripada MQA untuk kemasukan ke diploma (Tahap 4)
  3. Mempunyai pengalaman bekerja dalam bidang berkaitan

kembali ke atas

Permohonan kemasukan untuk sesi Disember 2019 sedang dibuka.

Klik untuk memohon

Tempoh Pengajian

6 semester

© 2019 Bahagian Ambilan dan Pembangunan Pelajar. Semua maklumat yang dipaparkan adalah benar dan betul pada masa tarikh dan masa diterbitkan dan tertakluk kepada pindaan dari masa ke semasa. Jabatan Pendidikan Politeknik dan Kolej Komuniti tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat dalam laman web ini.